باشگاه کوهنوردی یافته

خرم آباد

گزارش صعود قله هزارکرمان خرداد 95

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۷ ب.ظ

تاریخ اجرا : 12 ، 13 ، 14 و 15 خرداد ماه 1395

نوع برنامه : کوهنوردی

مسئولین اجرای برنامه : ناصر طاهری ، مصطفی نوری ، راهنما : حامد خسروی

تعداد : 11 نفر

مبداء شروع برنامه :آبشار راین از توابع شهرستان راین استان کرمان 

پوشش گیاهی : پوشیده از گیاهان ، گلها و درختچه های فراوان ، رودخانه کوچک ، 

امکانات منطقه :تا آبشار راین با وسیله نقلیه می توان تردد کرد بعد از آن راه پاکوب است و صرفاً افراد پیاده و حیوانات می توانند رفت و آمد کنند.در آبشار و قله آنتن دهی موبایل امکان پذیر است و در پناهگاه این امکان وجود ندارد.

چشمه ها : در طول مسیر آبشار تا پناهگاه نهری پر آب که از ذوب برف ها و چشمه ها بوجود آمده وجود دارد در بین راه تا پناهگاه نیز چند چشمه وجود دارد.از پناهگاه به طرف قله ، چشمه و آبی وجود ندارد. در کنار پناهگاه توسط لوله از سر چشمه های بالادست آب برای نوشیدن و مصرف کوهنوردان وجود دارد.

مکان های مناسب شب مانی : پناهگاه کوه هزار که شامل دو قسمت کوچک و بزرگ است و در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا قرار دارد . سکوها و محوطه اطراف آن ، در بین درختانی که در اطراف پناهگاه وجود دارد ،  هم چنین با طی مقداری از مسیر صعود به قله می توان با  بر پا کردن چادر، شب را گذراند.

زمان بندی برنامه : به علت وجود بعد مسافت و فاصله مبدا تا مقصد ، زمان بندی برنامه مبدا و مقصدهای متعددی وجود دارد لذا در اینجا به اختصار بدانها اشاره می گردد:

شروع حرکت ساعت 13:30 روز چهارشنبه 12/3/95 از تعاونی مسافربری همسفر،  ورود به شهر اصفهان 19:30 همانروز ، حرکت به سوی کرمان 21:30 ورود به کرمان ساعت 6:30 روز پنج شنبه 13/3/95،  ورود به آبشار راین ساعت 14 همانروز ، حرکت به سوی پناهگاه 16:30 ، استقرار در پناهگاه 18:45 ، حرکت به سوی قله ساعت 4:30 بامداد روز 14/3/95 ساعت صعود به قله 10 صبح برگشت به پایین ساعت 11:30 ، ساعت 15:30 در پناهگاه ، ورود مجدد به آبشار راین ساعت 18 و ورود به کرمان ساعت 21:30 برگشت به سوی خرم آباد روز شنبه ساعت 12 مورخ 15/3/95 و ورود به خرم آباد ساعت 6 صبح روز یکشنبه 16/3/95

طبق برنامه زمان بندی ای که سرپرست گروه ناصر طاهری تنظیم کرده بودند ساعت 13:30 روز چهارشنبه 12/3/95 در تعاونی مسافربری مربوطه حاضر و عازم مقصد اول ، شهر اصفهان شدیم.ساعت 19:30 وارد ترمینال کاوه در اصفهان شده و در سالن انتظار آن به استراحت پرداختیم. قبل از حرکت به طرف کرمان در فضایی گرم و پر از صمیمیت شام را صرف کرده و ساعت 21:30 سوار اتوبوس شده و ساعت 6:30 روز پنج شنبه 13/3/95 وارد کرمان شدیم.
ساعت 7:30 برای صرف صبحانه در پارک شهید مطهری کرمان استقرار یافته و با استقبال گرم آقای سجاد علی آبادی که هماهنگی با راننده خودروی مینی بوس را انجام داده بود روبرو شدیم .پس از صرف صبحانه طبق برنامه ای که آقای طاهری تدوین کرده بودند راهی ماهان برای بازدید از باغ زیبای شازده شدیم. باغی مصفا ، زیبا ، پر آب ، پر درخت در قلب بیابانی خشک که به مدد آب یخچال های کوه های بلند منطقه هم چون تابلویی رنگین خودنمایی می کرد.


با گرفتن چند عکس یادگاری عازم دیدن مقبره عارف پرآوازه این دیار شاه نعمت اله ولی در شهر ماهان شده و در پایان راهی شهر راین و دیدن قلعه باستانی و خشتی آن شدیم . قلعه ای زیبا ، بزرگ ، غرور آفرین و در عین حال ساده که به برکت همت بالای مردمانش و سخاوت کوه های اطرافش جان گرفته بود.در ادامه ناهار را در رستورانی به نام پایتخت در شهر راین صرف کرده و عازم مقصد نهایی آبشار راین و محل شروع صعود شدیم. لازم بذکر است بعد از شهر راین جایی برای خرید مایحتاج گروه ها وجود ندارد. اگر چه دکه هایی در کنار آبشار وجود دارند ولیکن از تنوع جنس و کیفیت لازم برخوردار نیستند.از شهر راین تا آبشار راین 12 کیلومتر جاده آسفالته و باریکی وجود دارد ، قبل از عزیمت به آنجا طبق هماهنگی های قبلی کلید پناهگاه کوچک را از آقای واحدی ( رئیس هیئت کوهنوردی راین ) دریافت کرده و راهی آبشار شدیم. بعلت نزدیکی به ماه رمضان و تعطیلات پایان هفته محوطه آبشار پر از گردشگران بومی و غیر بومی و گروه های کوهنوردی بود و ازدحامی آزاردهنده در محیط وجود داشت. به محض رسیدن به آنجا لباسهای خود را تعویض و تحویل راننده مینی بوس داده  و دو ساعتی در خنکای سایه سارهای درختان آنجا استراحت کردیم . سپس به تماشای آبشار زیبا و گرفتن چند عکس یادگاری از آن پرداختیم و در ساعت 16:30 حرکت را از روبروی آبشار و از مسیر پاکوب با شیب تندی بسوی پناهگاه آغاز نمودیم. پس از گذشتن از این شیب به دره ای نسبتاً فراخ با نهری زیبا و درختانی که در دو سوی آن قرار دارد وارد شده و در مسیری مصفا و پر پیچ و خم که هر از گاهی با گذشتن از این سو به آن سوی نهر در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا به پناهگاه رسیدیم.
برنامه ریزی و هماهنگی آقای طاهری و در دست داشتن کلید پناهگاه کوچک ، قوت قلبی برای شب مانی در این شلوغی بود. این پناهگاه دارای فضایی کوچک در حدود 6 تا 8 متر مربع با وسایلی هم چون ظروف مختلف ، گازهای پیک نیک ، پتو و ... است . پناهگاه دیگر ، بزرگتر و گنجایش 20 نفر را هم دارد. آب مصرفی همانطور که گفته شد از لوله آبی که از سرچشمه های بالا دست کشیده شده است تامین می گردد.


پس از صرف شام زمان حرکت به سوی قله 4:30 بامداد روز جمعه 14/3/95 تعیین شد. آقای حامد خسروی که اصالت خرم آبادی دارند نیز به ما پیوست و ضمن دادن اطلاعات لازم ، برنامه صعود ریخته و برای دست یافتن به قله زیبای هزار در کیسه خواب هایمان به استراحت پرداختیم.به تعداد زیاد کوهنوردان در اطراف پناهگاه و سر و صدا و حرکت بعضی از آنها در ساعات اول روز جمعه ، خواب و استراحت و تجدید قوای چندانی اتفاق نیفتاد.اعضای گروه ساعت 3:30 بامداد بیدار و پس از صرف صبحانه ای مختصر ساعت 4:30 با روشن کردن چراغ های پیشانی و کوله پشتی های سبک عزم را برای صعود و فتح قله هزار جزم کردند. مسیر تا قله پاکوب  و جای جای آن سنگ چین شده است. از بعد از پناهگاه،  دیگر آبی برای استفاده وجود ندارد و باید آب همراه داشت.ابتدای مسیر از پشت پناهگاه کوچک و با شیب تندی آغاز می گردد. عطر دل انگیز گلها و گیاهان معطر فضای محیط را پر کرده است و به علت وجود هزار نوع گل و گیاه در این کوه است که آن را هزار می نامند.
آرام آرام مسیر را طی کرده و در فواصل مختلف و به تناوب ، با هدایت و راهنمایی آقایان خسروی و طاهری و نوری استراحت کوتاهی داشته و سپس با برانداز مسیر گام بر می داریم.راه در بعضی جاها بسیار پر شیب است. رفته رفته به قله نزدیک می شویم توده های بزرگ برف در گوشه و کنار به چشم می خورند. قله های پلوار ، جوپار،  سه شاخ ، لاله زار در دوردست ها نمایان می گردند.انتهای مسیر ، شیب بسیار تندی دارد. حدود ساعت 10 صبح پا بر قله 4501 متری هزار گذارده و خستگی راه از تن همه خارج می گردد. با گرفتن چند عکس یادگاری ساعت 11:30 دقیقه برگشت به پناهگاه را آغاز
می کنیم. ساعت 15:30 به پناهگاه رسیده و پس از صرف ناهار مختصری به طرف آبشار راین به راه می افتیم.
راننده مینی بوس با همان خصوصیات اخلاقی کرمانی ها ، با حوصله و مهربان منتظر ما بود ، با خوشرویی به استقبال ما آمده و راهی شهر راین شدیم. کلید پناهگاه را به آقای واحدی داده و با دعوت و اصرار آقای حامد خسروی و همسرشان برای صرف شام و استراحت راهی منزل ایشان در کرمان شدیم.


بعد از استحمام ، شب را در منزل آقای خسروی بسر بردیم و روز شنبه 15/3/95 پس از صرف صبحانه و گشتی مختصر در بازار کرمان و خرید سوغات آن دیار ساعت 12 به سوی اصفهان حرکت کردیم شام را در اصفهان خورده و ساعت 24 از اصفهان حرکت و ساعت 6 روز 16/3/95 وارد خرم آباد شدیم.از نکات مثبتی که می توان در این برنامه به آن اشاره کرد ، برنامه ریزی ، هماهنگی ، سازماندهی و مدیریت بسیار خوب آقای طاهری قبل از اجرا ، حین اجرا و بعد از صعود و زحمات آقای نوری در این برنامه بود . همدلی ، ارتباط خوب اعضای گروه ، تابعیت از برنامه و اوامر سرپرستان ، گرمی و صمیمیت اهالی دیار کرمان نیز این صعود را رونق بخشید.شاید دوری و فاصله زیاد کرمان تا خرم آباد و شلوغی منطقه را از نکاتی دانست که شیرینی این صعود را تحت تاثیر قرار داد.کوه هزار کوهی است در استان کرمان در بخش راین و در جنوب این شهر قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می باشد. ارتفاع آن 4501 متر از سطح دریا برآورد شده است. کوه هزار به دلیل داشتن گونه های بسیار و متنوع گیاهی به این نام معروف شده است. قله هزار مخروط منفردی است که از شمال به روستای میر شادی ، از جنوب به دره رودخانه قهرود و از سمت راست به روستای راسک منتهی می گردد.
از ویژگی های این قله وجود آبشار 70 متری زیبای راین در ابتدای مسیر صعود به آن است.
 
 
 

 

 

اعضاء : ناصر طاهری ، مصطفی نوری (سرپرستان برنامه ) حامد خسروی (راهنما ) - علی حمیدی محمود سیف الهی ماشااله ایمان پور حسین معظمی گودرزی حامد فیلی  حسنعلی احمدی فر نجم الدین شاکرمی - محمد میر آقایی جهانبخش بهاری

 

تهیه کننده گزارش: محمد میر آقایی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۴
فرزاد شاهوردی