باشگاه کوهنوردی یافته

خرم آباد

گزارش صعود قله گل گل پاییز 94

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

 

گزارش برنامه باشگاه کوهنوردی یافته

نام برنامه و تاریخ اجرا:  قله گل گل ( روز 19/09/1394 لغایت 21/09/1394 سه روزه)

نوع برنامه (کوهپیمایی، جنگل نوردی، غار نوردی و ...): کوهپیمایی 

نام مسئولین برنامه (سرپرست، مسئول فنی و ...): ناصر طاهری  

تعداد: 8 نفر

مبدا شروع برنامه (شهر، منطقه، روستا): روستای تیون

توصیف جغرافیایی منطقه (پوشش گیاهی و جانوری، یخچال طبیعی، رودخانه و ...): پوشیده ازبرف

امکانات منطقه (وانت بار، قاط، آنتن دهی موبایل، امکان خرید، راهنمای محلی و ...): مینی بوس -آنتن دهی موبایل

طول و عرض جغرافیایی نقاط مهم: -  ارتفاع قله 4086 متر

پناهگاها و جان پناه های موجو در مسیر:  پناهگاه گل گل و جانپناه چال کبود

چشمه و مکان های تهیه آب در طول مسیر: دراین فصل چشمه گل گل

محل های مناسب جهت شب مانی: - وجود دو پناهگاه وامکان کمپ چادری در اطراف پناهگاه مناسب میباشد

زمان بندی برنامه:

- حرکت از خرم آباد 8 صبح پنج شنبه- رسیدن به روستای تیون 10:15 - حرکت بسمت پناهگاه گل گل 10:50  

  رسیدن به پناهگاه گل گل 15:30بعدازظهروشب مانی در پناهگاه گل گل- حرکت از گل گل بسمت چال کبود5:00 صبح جمعه ورسیدن به جانپناه چال کبود9:30 - آغاز صعود از چال کبود 10صبح - رسیدن به قله 12:30 - برگشت به پایین 1 بعدازظهرورسیدن به جانپناه چال کبود 3 بعدازظهر وحرکت بسمت گل گل 3:30 ورسیدن به پناهگاه گل گل 17:45 بعدازظهر وشب مانی دوم درپناهگاه گل گل - حرکت به روستای مبدا تیون 9 صبح شنبه ورسیدن به مبدا 12:30

شرح مختصر گزارش (شایسته است به این موارد اشاره شود: وجه تسمه منطقه، قله های اطراف با ذکر جهت، روستاهای واقع در طول مسیر، وضعیت جاده، گویش و فرهنگ مردم منطقه، آثار باستانی، وسایل فنی مورد نیاز ...)

ساعت 8 صبح روز پنج شنبه 19 آبان بوسیله یک دستگاه مینی بوس ازخرم آباد درمسیر جاده دورود حرکت و سپس به روستای تیون قبل ازشهر ازنا رسیده ، تیم باتعداد 8 نفر از اعضای باشگاه به سرپرستی آقای ناصر طاهری از مینی بوس پیاده وبا تجهیزات زمستانی درساعت 10:50 حرکت خودرا در شرایطی که برف زودهنگام پاییزی همه جا را سفید پوش کرده بود آغاز نمود .

عیش مضاعف بر حسن جمال طبیعت سفید پوش منطقه که نوید یک برنامه زمستانی مفرح در هوای خوب  را میداد ، دیدن یاران آشنای کوه ، بچه های گروه کوهنوردی کوچ بود که همزمان با ما از مینی بوس همراه پیاده شده و درقالب یک تیم واحد بعد از استماع سخنان سرپرستان دوتیم آقایان ناصر طاهری و اصغر کرم الهی در خصوص اجرای برنامه ، عاشقانه رو به سینه فراخ شترانکو وقله برافراشته گل گل بر قدمهای خود استوارگشتند . چه زیبا و چه موزون بود تللو رنگارنگ لباسها وکوله های بردوش این شیفتگان کوه برقامت سفید پوش دشت تیان ،که به مهمانی گل گل میرفتند.

با دو سه وقت استراحت چند دقیقه ای در طول مسیر وخوردن نوشیدنی و تنقلات بین راهی ساعت 15:30 به پناهگاه گل گل وارد شدیم . و عملیات برپایی کمپ چادری در داخل پناهگاههای گل گل آغاز و اقدامات رفاهی شب مانی ، تعویض لباس وپوشیدن لباس گرم و تهیه وتدارک چای ونهار وشام که اینک باهم توام گشته بودند همهمه ای در بین افراد تیم ایجادکرده بود . ساعاتی بعد با اعلام وقت برپایی صبح دگرروز جهت صعود قله ،آهنگ خواب نواخته شد و خاموشی کمپ در سکوت سرد منطقه آمیخته گشته و به امید فردایی سرشار از انرژی و تازگی ، خستگیهای روز در راحت شبانه وا گذاشته شد . صبح جمعه با برپایی ساعت 4 وصرف صبحانه و آماده شدن افراد ، ساعت 5 صبح قطار هد لایتها بر پیشانی تیم رو بسوی قله ، خطی روشن بر پشت گرده ماهی را ترسیم کرد . تیم بدون انتظار از عمق برف هدیه پاییزی ،حتی بروی تیغه گرده ماهی و تیغه مشرف به قله که هزم واحتیاط تیم را برانگیخه بود با استفاده از کلنگ های کوهنوردی ، در ساعت 12:30 دقیقه ، بوسه پا برقله رسانیده

وبا شور شعف انگیزی ضمن تبریک به همدیگر به عکاسی و خوردن تنقلات و استراحتی کوتاه پرداخته و در ساعت 1 بعدازظهر آماده مراجعت به پایین و رسیدن به پناهگاه گل گل ، حرکت وساعت 17:45 به پناهگاه گل گل برگشتند . با توجه به وقت آزاد وتعطیلی فردای آن  و با صلاحدید سرپرست برنامه وپرهیز از برگشت شبانه تیم به مبداء ، با تصمیم به شب مانی دوم، تیم  در حالت استراحت در کمپ موجود ، آرامش میزبان شبانه خود را حریصانه پذیرفت و صبح فردا با نیرویی تازه وبدون خستگی ، خودرا آماده برگشت به روستای تیون نموده وبا استفاده از روشنایی روز در لابلای اشعه های زرین خورشید بر پهنه دشت سفید ، فرصتی فراهم ساخته تا مناظر بدیع مسیر برگشت را در خاطرات خود ضبط کرده و لذت صعود دوشین را به راهپیمایی امروز گره زده ، تا حظ این برنامه به غایت خویش برسد.

وهر از چندگاه برگشته وبه قله که اینک داشت از هجوم ابرهای پیام آور برف ، پوشانیده میشد وحرکات عصبی ابرها حاکی از تند بادها و کولاک آن بالاها وروی قله را برخ میکشید ، مسرور ازاینکه تیم محضوظ از صعود در خاتمه کاربوده ، تکان دستهای به معنی خداحافظی تا دیدار بعدی تیم را با لبخند زرین خود بر تیغه سترگش پاسخ میداد . ساعت 12:30 ظهرافراد تیم در روستای مبداء (تیون) در عین سلامت و نشاط سوار مینی بوس حامل شده وبه سمت خرم آباد برگشتند .  

     تهیه گزارش: فرزادشاهوردی  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۲
فرزاد شاهوردی